Friday, July 10, 2009

Sejarah Michael Jackson 1958- 2009


Michael Joseph Jackson (lahir di Gary, Indiana, Amerika Syarikat, 29 Ogos 1958 - meninggal dunia di Los Angeles, California, 25 Jun 2009 pada usia 50 tahun.

Penyanyi dan penulis lagu ini terkenal sebagai "Raja Pop" dan mempopularkan gerakan tarian "moonwalk".

Albumnya yang dikeluarkan pada 1982, Thriller, adalah album terlaris di dunia, dengan penjualan melebihi 104 juta keping di seluruh dunia.

Michael memulakan kerjaya bernyanyi pada usia lima tahun sebagai anggota kumpulan vokal keluarga Jackson (kemudian menjadi The Jackson 5) sebelum mengeluarkan album solo pertamanya Got to Be There pada 1971. Sebagai anak ketujuh daripada keluarga Jackson, beliau membuat kemunculan sebagai penyanyi profesional pada usia 11 tahun sebagai anggota Jackson 5.

Pada awal 1980-an, beliau lonjak menguasai bidang muzik pop di Amerika terutama selepas MTV menyiarkan persembahannya antara lain dengan lagu "Beat It", "Billie Jean" dan Thriller yang dianggap mengubah video klip menjadi sebuah bentuk karya seni dan sebagai alat promosi.

Video seperti "Black or White" dan "Scream" membuat Michael menjadi tarikan utama MTV pada 1990-an. Selain nyanyiannya, Michael turut mempopularkan teknik menari seperti robot dan moonwalk. Suara dan gaya vokal Jackson mempengaruhi dan diikuti oleh banyak penyanyi hip hop, pop dan R&B.

Kejayaan demi kejayaan yang diperolehi menjadikan beliau dikenali sebagai "Raja Pop". Bagaimanapun tanggal 25 Jun yang lalu dunia dikejutkan dengan berita kematian sebagai ikon muzik, fesyen dan tarian. Pemergianya meninggalkan zaman kegemilangan yang akan sentiasa diingati generasi seterusnya.

2 comments:

sYu said...

fathi yakan pun meninggal gop..isk isk... letok aaa skali dlm blog..;)

Awien Heritage said...

ahli ulama ke 2? dop pernah dgr r nama 2?huhu