Monday, October 31, 2011

Tips Masuk Rumah Baru

Awien selalu berangan untuk memiliki rumah sendiri..kebiasaan kalau tiada kerja yang nak dibuat, kemas rumah menjadi aktiviti wajib...juga bila sendirian search internet untuk melihat deko-deko terkini untuk hiasan rumah...pastu awien apply kan untuk rumah sendiri (umh ma abah sekarang)... korang mesti ada juga impian macam ni kan?????

ok-ok untuk korang yang baru nk masuk rumah baru..disini ada tip-tip yang boleh dikongsikan untuk korang semua...


photo

Gambar sekadar hiasan
Azan - Laungkan azan ketika pertama kali masuk rumah baru. Dalam sebuah hadis, Rasulullah s.a.w. pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan itu terlalu lama dikosongkan (tanpa penghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jin yg dikenali sbgai Al-'Ammar) yang suka tinggal di rumah atau bangunan yang tidak berpenghuni.

Baca Surah Al-Baqarah - Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya untuk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang dibacakan Surah Al-Baqarah."

Banyakkan Solat dan Membaca Al-Quran - Dalam sebuah hadis lain pula, Rasulullah s.a.w. juga menggalakkan agar kita memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran di dalam rumah atau bangunan yang baru diduduki. Baginda bersabda yang bermaksud: "Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran." (Hadis riwayat Al-Baihaqi)
Baca Surah Yassin, Al-Fatihah dan Al-Ikhlas - Amalkan membaca surah Yassin setiap malam terutamanya tujuh malam pertama anda menduduki rumah atau bangunan. Baca juga surah Al-Fatihah sebanyak 1 kali, surah Al-Ikhlas 3 kali, selawat ke atas Nabi sebanyak 7 kali, ayat Kursi 1 kali, tetapi di ayat terakhir bacalah sebanyak 7 kali.

wallaahualam...

Sumber dari FB

Awien Heritage --> kan best bila ada rumah sendiri..idea yg ada boleh diaplikasikan untuk "syurga" idaman kita...

Lirik Lagu Patah Seribu - Shila Amzah

Suka awien layan lagu-lagu nyanyian shila ni..makin mantap plak suara dia...mesti korang setuju dengan awien kan..tengok shila nyanyi lagu Beribu Sesalan duet dengan Jac dan Ning..Vokal Shila nmpk menyerlah...Paling best bila layan shila nyanyi lagu -lagu penyanyi lain dalam Youtube...perh layan beb...ok jom layan lagu terbaru nyanyian Shila yang awien yakin akan meletup nanti....PATAH SERIBU.

Kalau korang belum dengar lagi lagu ni sila Klik Link yang awien sediakan ni k...


walau, kau tiada di sini
ku tetap ingat semua pesanmu
ku hidup seolah-olah kau masih ada bisikkan kata kepadaku
bilakah kau akan utuskan surat buatku
aku terus menunggu tibanya kata cintamu
ohhh


Korus
patah seribu hatiku
bila mengenangkan segala yang kita bina bersama
haruskah ku lupa kerna
engkau telah pergi...

biar, pergimu tanpa relamu
namun hatiku tetap rasa
kejamnya kau meninggalkan ku
dengan nota-nota cinta buat kita berdua
bila kan kubisa menerima ketiadaanmu
kanku bakar semua hapuskan semua kenangan


Ulang Korus


ohhh
sayang ku mohon padamu segera tinggalkanku
pergilah kau ke tempat yang kau tuju
pasti ada hikmah buatmu dan juga buat diriku
ohhh pergilahhh

Awien Heritage --> makin cantik anak dara ND LALA ni...:)

Kelebihan Mengamalkan Ayat Kursi

Perkongsian yang patut dipanjangkan agar kita sentiasa dalam peliharaanNYA

  • Baca pada saat keluar rumah 70,000 malaikat akan menjagamu dari semua sisi...
  • Baca saat masuk rumah, kemiskinan tidak akan memasuki rumahmu......
  • Baca setelah berwuduk, darjatmu akan dinaikkan 70 tingkat....
  • Baca pada saat tidur, malaikat akan menjagamu sepanjang malam.....
  • Baca setelah solat, maka jarak antara kamu dan syurga hanyalah kematian....
  • Sampaikan kepada orang lain, maka ini adalah sedekah jariah....
  • Dan pada setiap orang mengamalkan, anda akan mendapat pahalanya sampai kiamat.

InsyaAllah

Sunday, October 30, 2011

TAHNIAH N9...ORANG GANU JGN SEDIH2 ...Mari pakat belajar loghat ganu lu...:)

Orang-orang ganu jgn sedih-sedih...Adat pertandingan ada menang ada kalah..apa-apa pun PENYU tahun depan pastikan PIALA MALAYSIA bawak balik ganu mule neh...


Apa yang menarik malam tadi semua gol yang dihasilkan, hasil daripada anak jati Terengganu..
Gol pertama : Ashaari Samsudin ( Pemain terbaik buleh katakan)
Gol Kedua : Sharbinee Alawi ( sabor je laa...)
Gol Ketiga : Hairuddin Omar ( Mung memang wira bro)

Keputusan perlawanan akhir PIALA MALAYSIA 2011

Negeri Sembilan 2 lwn Terengganu 1

Meh pakat belajor bahase ganu...
se - satu
duwe - dua
tige - tiga
pak - empat
lime - lima
nang - enam
tujoh - tujuh
lapang - lapan
smilang - sembilang
spuloh - sepuluh
pisa - pisau
korang - alat kukur kelapa
sik agang - nasi dagang
payyang - tempayan
Senyung Sokmo - Senyum Selalu
maghi sokmo - datang selalu
manih leting - sangat manis
masang rebang - sangat masam
pahik lepang - sangat pahit
gi selalu - pergi sekarang
dok dang starang - betul-betul tak sempat
sapok jauh - sangat jauh
panah so oh - panas (bahang matahari)
panah sang - terasa sangat panas (marah)
panah ketik - sangat panas (api)
panah ketik/panah dering - sangat panas (api/cahaya matahari)
sejuk siyat/sejuk ketto - sangat sejuk
'gugha bewok - bergurau yang melampau (boleh menyebabkan pergaduhan)
comel lote - sangat comel
putih slepput - sangat putih
itang legang/itang bletung - sangat hitam
punoh jahanang/ punoh ranoh - rosak teruk
kelecak baghak - terpelanting
nipih nayyang - sangat nipis
sekat neting - sangat singkat (kain)
sepoh woh - sangat bersepah
guaner gamok? - Apa kahabar?
guaner balah? - macam mana?/apa cerita?
tak dok guaner - tak ada apa-apa
tak mboh eh - tak nak lah
nawok - tipu
pelawok - tipu
nakok pahik - sangat penakut
kona lepe - corner baring
taik ayang muna - tahi ayam cair (warna coklat)
gateh/gohek - kayuh basikal
seghabuk perok - stress/tension
busuk bango/busuk kohong - sangat busuk (bau)
Mak Nga - cuai
babei - degil
belebe beghong - membebel (kuat membebel)
plastik ghokghak/jabir/ghajuk - plastik
ranggoh/kedaghoh - makan dengan gelojoh
jereba - terkam
kellong/plekong - baling (contohnya baling batu)
Hungga - menerpa
Nellah pale bau - gelecet/kerkopak kulit kepala bahu
maha ge bedil - mahal sangat
takdok aghoh - habis ikhtiar
mamoh - kunyah
khekoh - gigit
buleh pekdoh - dapat padah
seppoh woh - bersepah-sepah
puah - boring
puah sang - keboringan
kekgi - kejap lagi
bedo'oh - lebih-lebih
bodo do'oh lalu - sangat bodoh
kehek - keluarkan semula dari mulut gemok
debbo' - sangat gemuk
dok rok meppeh - sangat2 tak larat
dok rok cettong - tak bo leh diharap
kepeh blepeng - sangat kempis
lapo perot - lapar (kata berangkai2, bila lapar, mesti selepasnya kena ada perut)
ngatok mate - mengantuk
bahang rambang - mengarut (contohnya buat kerja tak ikut prosidur/tak teratur)
takdok arroh - tak ada daya dah
awok-awok mung - kawan-kawan awak
puwok-puwok mung - kawan-kawan awak
sabboh doh - sesuai dah
dok sabboh -tak sesuai
besor jereguk - sangat besar
penoh nembok/penoh rumbu - sangat penuh sampai melimpah
kuruh kering - sangat kurus
kecok - korang tengok kalau org sakit sebelah kaki mcm mana dorg berjalan.. itu la dinamakan kecok
gege- bising (org klate pun panggil 'gege' gak)
suke glekek - ketawa yang teramat (menunjukkan sangat happy)
dulli mung - apa kau peduli
hok tule - yang sama
supe tule - sama
besor bapok - sangat besar
besor gong - sangat besar
kece' tuwek- sangat kecil
rengang lepong - sangat ringan
ketik nyyamok - digigit nyamuk
kkatok wong - maksudnya katak la..yang "wong" tu adalah bunyi katak...haha...
dok tau starang - tak tau langsung (starang tu perkataan menguatkan perkataan 'tak tau')
agah - sombong
biar soheh - biar betul/ biar confirm
soheh dok mung? - kamu pasti ke?/betul-betul ke?
ape ke jadoh mung ning - apa ke hal kamu ni
takdok pekdoh - tak ada guna dok
auu gok - tak tahu lah
auu - tak tahu
bape yya - berapa rial (berapa ringgit)
anguh lettong - sangat hangus (sampai hitam)
bata golek - bantal peluk yang panjang
anok branok - anak beranak
boloq woq - serabut (keadaan)
serabut perok - sangat serabut (perasaan)
bahang/tibang/godang - pukul ppuang - perempuan
jluwah - comot
culah - cuai
cekik - cubit
kutir - cubit yang menyakitkan (cubit halus)
cobek - cuil (contohnya cubit kuih sedikit)
iseng - gila
ikang aye - ikan tongkol
keloh - berkelah
tunggu tor - tunggu kejap
kupik/taik idong masing - kedekut
ngerek awek - bawa awek
lembek - tilam
atah lambo - atas beranda
atah retok - atas titi
meroh merang - sangat merah
musing ligak - berpusing2 dengan laju
musing ketang - berpusing (seolah-oleh pening)
ngoyang - meroyam
nyekik - menyampah
nyakik nyamang - jaga tepi kain
nye nyeh - mengejek (dalam bergurau)
nganjing - mengejek (lagi kasar dari nye nyeh)
nisang - gula melaka
skek - sikit
sejik - masjid
bala soh - surau
sekuk meri - biskut merrie
sorok - laci/drawer
tawo hebbe - sangat tawar
tohok - buang
pendek keto' - sangat pendek
se'eh perok - sangat kenyang
boyeh - buncit
senyak tuppah - senyap sunyi (tak ada bunyi langsung)
wak per pulok - sebab apa pula
tinggi sayuk - amat tinggi
beso jallo - sudah besar/dah dewasa (orang)
kecik tuwek/kecik tuek - sangat kecil
pucak lesi/pucak kesi - sangat pucat
bising bango - sangat bising
hudoh sepang ko' ong - sangat2 hodoh
tupol glebek - sangat tumpul
glebek nyeng - gatal (mcm mengada-ngada la)
gelak guguk - sangat gelap (tak nampak apa)
woh hulu - kueh bahulu
tubek - keluar
derak - keluar berjalan-jalan
keleik - balik
kelek wak lari - kendong bawa lari
beng ikang - van yang bawa ikan
kalang - pensil
wang esang - duit pemberian jkk ....hehehehe(negeri lain ada ker?) hakhak

Awien Heritage --> nampaknya ramalan awien semalam terbalik daaaaaa....apa2 pun tahniah kepada kedua-dua pasukan..korang telah tunjukan semangat kesukanan yang tinggi..kepada TERENGGANU teruskan usaha di tahun depan...Molek panggil HAI-O main untuk TRG musim depan...keguane pihak PBSNT...:)

Saturday, October 29, 2011

SIAPA JUARA PIALA MALAYSIA 2011 MALAM INI??????

Perlawanan Akhir Piala Malaysia malam ni pasti mengundang debaran kepada peminat2 bola sepak Malaysia...perlawanan antara skuad sang Penyu dan skuad Jang hobin...Awien antara peminat yang pasti melekat depan kaca TV selama 90 minit..

Bagi awien pastinya skuad penyu menjadi pilihan..hehe..ialah kan mesti lah minat pasukan negeri sendiri...semangat peteh ganu peteh menebal dalam hati..walaupun tidak ke stadium, sokongan dan doa sentiasa mengiringi pasukan peteh...

Kepada kedua-dua pasukan selamat berjuang ketitisan peluh terakhir...huhu....

piala malaysia 2011 Keputusan Piala Malaysia 2011. Terengganu VS Negeri Sembilan. Mana Pilihan Juara?

Ramalan untuk malam ni bagi awien TERENGGANU 2 lwn N9 1


Trio 'A' taruhan terbaik Terengganu


dari kiri: ABDUL HADI, ABDUL MANAF, dan ASHAARI


Thursday, October 27, 2011

TAHNIAH!!!!! Tomok bakal menjadi bapa

Mmmmmm... nak jadi bapa dah tomok ni...mknanya awien dah nk jd untie..hehe..perasan laks..apa-apa pun tahniah pada Tomok dan isteri, semoga menjadi ibubapa yang terbaik untuk anak-anak..insyaallah...Jombaca artikal yang awien copy 100% dari portal mediahiburan untuk korang.

Pasangan tomok dan ayu


Oleh : Hairul Hasraf

Susulan berita kehamilan isteri penyanyi terkenal Tomok, Ayu yang diumumkan di Twitter, MH Online mendapatkan penjelasan lebih lanjut daripada penyanyi itu sendiri. Nyata Tomok gembira berkongsi cerita.

"Saya mengetahui berita kehamilan ini ketika berada di Turki kerana sedang menjalani penggambaran filem 'Istanbul Aku Datang' di sana. Kira-kira jam 5 pagi, isteri menghubungi saya dan memaklumkan perkara itu. Saya terkejut dan pada masa yang sama berasa sangat gembira," ujar Tomok ketika ditemui di sidang media Separuh Akhir Muzik Muzik 26 yang berlangsung di Mutiara Damansara.

"Sebaik pulang dari Turki, saya terus membawa isteri menjalani pemeriksaan di hospital dan doktor mengesahkan isteri saya telah hamil dua bulan. Syukur kerena setakat ini isteri tidak mengalami alahan yang serius kecuali muntah-muntah dan pening biasa," tambah Tomok yang tidak kisah jantina anak yang bakal dilahirkan.

Bercerita tentang karier seninya pula, Tomok menjelaskan;

"Selain sibuk dengan filem terbaru ini, saya juga akan menjalani penggambaran video muzik di London untuk lagu tema bagi kempen ‘Buka Semangat’ yang berjudul 'One Night Only' dan akan bergandingan bersama beberapa artis ternama antarabangsa," tambah Tomok mengakhiri perbualan.

Awien Heritage--> mesti anak diorang comel mcm awien kan?waaaaaa...perasan sokmo..:)

Monday, October 24, 2011

Kreatif - Salotep Yang Cool

Pernah korang terfikir akan ada nya salotip rupa sebegini????? sumpah kreatif gila orang yang mencipta benda alah ni...







Sebijik mcm asli ler...



sumber ihsan dari Blog Serius.

Marco Simoncelli Meninggal Dunia

marco_simoncelli_in_moto_0d83

SEPANG: Pelumba, Marco Simoncelli dari pasukan San Carlo Honda Gresini meninggal dunia selepas berlaku kemalangan pada pusingan pertama Perlumbaan Motosikal Grand Prix (MotoGP) Shell Advance Malaysia 2011di Litar Antarabangsa Sepang (SIC), Ahad.

Topi kaledar yang dipakai Simoncelli, 24 tertanggal selepas terjatuh.

Dua lagi pelumba yang terlibat dalam kemalangan, Colin Edward (Monster Yamaha Tech 3) hanya mengalami kecederaan di bahu dan Valentino Rossi(Ducati) tidak mengalami sebarang kecederaan.

SIMONCELLI

Menurut Pengarah Perubatan, Dr Michele Macchiagodena, Simoncelli telah diberi bantuan pernafasan namun gagal diselamatkan dan disahkan meninggal dunia pada pukul 4.56 petang.

Simoncelli dilaporkan mengalami kecederaan teruk di bahagian kepala, leher dan dada.

Sumber : mStar online

Wednesday, October 19, 2011

Keajaiban Selawat




1) Sabda Rasullah SAW : Barangsiapa yang berselawat keatasku sekali, nescaya
Allah akan turunkan rahmat keatasnya 10 kali ganda - (HR Muslim.)

2) Allah akan hapuskan dosa2 kecil dengan kita mengamalkanLink
berselawat sebanyak 11 kali setiap kali selesai menunaikan solat
fardu.

3) Jodoh ditentukan oleh Allah. Amalkan selawat 100 kali sehari,
insya Allah akan dipermudahkan bertemu jodoh sama ada lelaki @
wanita.

4) Setiap penyakit ada penawarnya. Bacalah selawat 7 kali pada air dan minum.
Insya Allah, perut yang sakit atau memulas akan sembuh.

5) Sesiapa yang amal membaca selawat 3 kali setiap selepas solat 5 waktu akan
dihilangkan kebuntuan fikiran dalam menghadapi apa jua masalah.

6) Amalkan membaca selawat sebanyak 1000 kali sehari, insya Allah akan
dikurniakan kebijaksanaan pemikiran. Di samping itu berusahalah untuk menerokai
pelbagai ilmu.

7) Sesiapa yang mengamalkan berselawat 11 kali setiap hari, dengan izin Allah
dirinya akan lebih dihormati dan dihargai oleh orang lain.

8) Menurut Sayyid Ahmad Dahlan, sesiapa yang berselawat walau sekali

pada malam Jumaat, saat mautnya kelak akan dipermudahkan Allah seperti yang dihadapi oleh para nabi.

9) Sesiapa yang berselawat 41 kali sehari, Insya Allah akan dihindarkan daripada sifat tercela seperti hasad dengki, dan sebagainya dalam dirinya.

10) Sesiapa yang amalkan berselawat 1000 kali pada malam Jumaat, Insya Allah akan beroleh kebahagiaan samada di dunia mahupun di akhirat.

11) Amalkan selawat 11 kali tiap kali selesai solat fardu kerana Allah akan mengindahkan akhlaknya menjadi lebih disenangi di kalangan orang lain.

12) Berselawat 33 kali sehari dapat menjernihkan hati, mudah memahami akan sesuatu ilmu yang diajarkan, di samping beroleh ketenangan fikiran.

13) Sesiapa yang berselawat tak kiralah banyak mana hitungannya
setiap hari akan dapat keberkatan dalam apa jua dengan syarat ia
berusaha mencari keredhaanNya.

14) Amalan berselawat sebanyak yang mungkin setiap hari menjamin keselamatan
hidup dan pertolongan Allah, lebih-lebih lagi pada saat kita menghadapi
kesukaran hidup.

15) Menurut Syibab Ahmad, sesiapa berselawat 3 kali setiap selesai solat Subuh,
Maghrib & Isyak, Allah akan menghindarkannya daripada sebarang bencana.

16) Sesiapa yang amalkan berselawat sebanyak 1000 kali setiap hari, Allah akan
memeliharanya daripada sebarang ancaman musuh serta bahaya fitnah.

17) Amalan berselawat secara teratur setiap hari mampu membersihkan kekeruhan jiwa, dipermudahkan Allah akan segala urusan dan mendapat keampunan daripadaNya.

18) Menurut As-Shawi, sesiapa yang membaca selawat secara rutin, akan
terpelihara hatinya daripada gangguan serta tipu daya syaitan yang melalaikan.

19) Membaca selawat 10 kali pada setiap waktu pagi dan petang akan memperolehi
keredhaan serta dijauhkan diri daripada mendapat kemurkaan Allah.

20) Sesiapa yang membaca selawat sebanyak 7 kali selama 7 Jumaat berturut2, ia bakal mendapat syafaat (pertolongan) daripada baginda SAW.

21) Menurut Al-Hafiz Dimyati, sesiapa yang berhajat menemui Nabi SAW dalam
mimpinya maka amalkan membaca selawat sebanyak 70 kali sehari.

22) Ada riwayat yang menyatakan bahawa amalan berselawat 80 kali tiap selepas
solat Asar pada hari Jumaat, InsyaAllah akan dihapuskan dosa2 kecil seseorang.

23) Sesiapa yang sering mengamalkan berselawat pada setiap hari, Allah akan
bukakan pintu rahmat dan rezeki yang tidak disangka- sangka baginya.

24) Jiwa yang resah gelisah dapat ditenangkan dengan zikir,
termasuklah berselawat sekerap yang mungkin kerana Allah itu Maha Luas
rahmatnya.

25) Ulamak berpendapat, sesiapa yang mengamalkan selawat saban hari tak kira
berapa hitungannya, insya Allah dihindarkan daripada taun dan wabak penyakit
berbahaya yang lain.

26) Membaca selawat 1000 kali selepas solat hajat 2 rakaat mampu menghilangkan keresahan, rasa dukacita serta dikabulkan Allah akan hajatnya.

27) Menurut para ulama, sesiapa yang inginkan saat kematiannya dalam kesudahan
yang baik, maka berselawatlah sebanyak 10 kali setiap selesai solat Maghrib.

28) Para Ulamak berpendapat, Allah akan sempurnakan hajat yang baik dengan
sentiasa berselawat 40 hingga 100 kali setiap hari, diikuti dengan usaha yang
berterusan.

29) Sabda Nabi SAW: Barangsiapa yang berselawat kepadaku sebanyak 100 kali pada hari Jumaat, maka ia akan datang pada hari kiamat dengan keadaan bercahaya – HR Abu Naim.

30) Sabda Nabii SAW: Barangsiapa berselawat kepadaku 10 kali pada waktu pagi dan 10 kali pada waktu petang tiap hari, ia akan beroleh syaafaatku pada hari kiamat - HR Thabrani

Sumber : blogtokwan

MESTI BACA!!!!! Mayat Isteri Zina Diserang Ribuan Lintah

Untuk renungan kita bersama..allahualam..semoga kita semua hidup sentiasa diberkati olehNYA..amin..


Zaman sudah berubah..isteri sekarang semakin berani berlaku curang!”

Kadar gejala seks bebas kian meningkat dalam masyarakat hari ini. Lebih menyedihkan ianya bukan sahaja melibatkan remaja malah lebih ramai di kalangan individu dewasa yang bujang mahupun yang telah berkahwin! Seperti yang pernah penulis kisahkan tentang kecurangan isteri dan balasan yang diterima akibat perbuatan menduakan suami, kini sekali lagi penulis ingin menceritakan azab seksa seorang wanita yang berkahwin tetapi masih melakukan seks bebas.

Kisah ini diceritakan kepada penulis oleh Bomoh Pakar Rawatan Sakit Cinta, En. Idris Zakaria yang kini menetap di Kampung Tasik Berangan, Pasir Mas, Kelantan. Kini beliau bergiat cergas berikhtiar mengubati masalah rumah tangga dan masalah cinta tidak kesampaian, mendapat cerita ini dari kes-kes yang telah diadukan kepadanya. Semoga kita mendapat manfaat dan pengajaran darinya.

“Dalam saya merawat seorang pesakit, saya telah dikhabarkan satu kisah tragis mengenai seorang isteri curang. Jamilah isteri kepada Husin masih jelita walaupun telah beranak pinak. Beliau pandai bergaya, bertudung litup, berkulit putih dan memiliki bentuk badan yang menarik. Jamilah mendapat sumber kewangan dengan cara berniaga kecil-kecilan iaitu dengan menjual beras seludup dari Thailand bagi membantu suami yang ketika itu hanya seorang petani di kampung.

Ketika itu kegiatan penyeludupan beras tidak dikawal oleh kerajaan seperti sekarang maka ramai para wanita melibatkan diri dengan berniaga beras seludup dari Thailand. Pendapatan hasil penjualan beras seludup tidak seberapa hanya boleh menampung hidup seharian sahaja.” Jelas En.Idris.

Suami Jamilah Husin berumur 50an ( bukan nama sebenar ) merestui pekerjaan isterinya itu. Husin juga nampak tidak selincah isterinya, beliau berjiwa lembut dan menurut apa sahaja kata isterinya tanpa banyak bantahan. Semakin lama peranan Husin sebagai ketua keluarga semakin pudar dek ketidaktegasan dirinya terhadap Jamilah yang semakin bebas ke sana ke mari.

Husin baik dan jujur orangnya dan tidak banyak perangai. Jamilah keluar masuk rumah dan melakukan pekerjaan kadang-kadang pulang lewat malam bahkan pernah juga tidak pulang untuk sehari dua tidak menjadi masalah pada Husin. Husin percaya akan apa yang Jamilah lakukan demi mencari wang dan membela nasib keluarganya.

Ramai wanita sekitar kampung Jamilah melakukan pekerjaan menjual beras seludup namun ianya hanya sekadar boleh menyara kehidupan ala kadar sahaja. Berbeza dengan Jamilah yang menampakkan sedikit mewah dengan gelang dan rantai emas yang banyak pada tubuhnya. Ramai orang mempertikai akan kelebihan Jamilah menampakkan mewah sebegitu. Maka ada beberapa orang yang ingin tahu bagaimana dia bekerja, sedangkan ramai juga yang melakukan pekerjaan sama namun tidak semewah Jamilah.

Semenjak itu banyak mata yang mengintip setiap pergerakan Jamilah tanpa disedarinya. Pada mula-mulanya rahsia Jamilah terbongkar ketika pihak Imigresen Thailand membuat pemeriksaan di sempadan maka tertangkap beberapa orang yang cuba menyeludup masuk beras dari Thailand termasuklah Jamilah ditahan sama ketika itu.

Namun setelah beberapa jam kemudian nampak Jamilah dilepaskan oleh seorang pegawai kastam Thailand dengan muka yang senyum dan beras seludupnya juga selamat dibawa balik ke Malaysia. Beberapa orang lain yang menyeludup masuk beras terpaksa membayar denda dan beras terpaksa dirampas Sikap tidak puas hati rakan-rakan penyeludup lain mula membuak-buak mengapa Jamilah terlepas sedangkan mereka menerima nasib sebaliknya. Maka siasatan dibuat oleh beberapa orang yang tidak puas hati berkenaan. Maka pada suatu hari mereka mendapat tahu rupa-rupanya Jamilah telah memberikan rasuah dengan Pegawai Kastam Thailand berkenaan dengan meniduri dirinya.

Malah rasuah tersebut bukan sekali dua bahkan telah banyak kali berlaku setiap kali tidak boleh membolosi diri ditahan Kastam Thailand di sempadan. Tidak lama kemudian dapat lagi berita mengatakan Jamilah juga membuat perniagaan sampingan ketika berada di Thailand. Rupa-rupanya Jamilah memperdagangkan tubuhnya sebagai pelacur dengan lelaki Thailand. Maka tidak mustahil Jamilah mampu membeli emas yang banyak.

Maka heboh diceritakan akan kisah Jamilah yang sedemikian rupa, orang ramai tidak hairan dengan kemewahan yang Jamilah miliki malah dicemuhi dan dipandang jijik terhadapnya oleh orang kampung serta masyarakat setempat. Tergamak Jamilah melakukan perkara terkutuk sedemikian semata-mata mencari sedikit kemewahan. Husin telah diberitahu gejala isterinya itu namun Husin tidak percaya cerita sedemikian dan membuat tidak tahu sahaja.

Husin yang sudah lewat 50an mungkin juga tidak segagah dahulu lagi manakala Jamilah berusia lewat 40an masih bernafsu tidak mustahil ianya satu perlakuan yang terdesak disamping minat pada wang. Husin hanya berserah pada Allah, hendak menuduh isterinya curang beliau tidak mempunyai cukup bukti dan tidak melihat dengan mata kepala sendiri.

Selang beberapa tahun kemudian Jamilah diserang sakit kepala lalu demam dan jatuh sakit. Makin hari makin teruk sakit Jamilah. Selang beberapa minggu kemudian Jamilah mengalami nazak yang teruk. Pada hari sakaratul maut Jamilah dikatakan menyalak seperti anjing untuk beberapa kali kurang daripada sepuluh salakan sebelum nyawanya habis. Jamilah habis nyawa dalam keadaan menyedihkan matanya terbeliak manakala lidahnya terjelir. Ahli keluarga yang berkumpul turut merasa pelik akan kelakuan Jamilah menyalak sebelum menghembuskan nafas terakhir dan mati dalam keadaaan yang sebegitu.

Upacara kematian seperti biasa orang kampung lakukan bagi menyempurnakan jenazah Jamilah. Setelah dikafankan liang lahad disukat dan digali tibalah masa untuk dikebumikan. Sebaik sahaja jenazah Jamilah dimasukkan ke liang lahad tiba-tiba didapati panjang liang lahad itu tidak mencukupi untuk menyimpan mayatnya. Mayat Jamilah diukur semula dan liang lahad di panjang sekali lagi namun masih tidak cukup panjang lagi. Diulangi kali ketiga dipanjangkan lagi liang lahad itu pun begitu juga masih tidak cukup panjang. Satu kejadian luar biasa telah berlaku mayat Jamilah disimpan begitu tanpa memanjangkan lagi liang lahadnya.

Setelah semua keluarga pulang ke rumah tiba masa untuk Husin membuat sijil kematian Jamilah pada hari itu juga. Bila diminta kad pengenalan daripada anak perempuannya kata anaknya itu, “Allah, abah sewaktu mengkafankan mayat ibu saya terletak kad pengenalan atas jenazah mak, bermakna kad pengenalan itu ada bersama mayat mak dalam kubur” Husin agak terganggu memarahi anak perempuannya itu namun terpaksa memanggil penggali kubur di situ agar menggali kembali liang lahad kubur arwah Jamilah yang baru beberapa jam dikebumikan tadi.

Maka kubur itu digali semula, alangkah terkejutnya beberapa orang yang mengikut Husin termasuk diri saya sendiri melihat mayat Jamilah telah didatangi beberapa ekor ulat seperti lintah namun bertaring menggigit tubuh mayat Jamilah. Husin mengenepikan beberapa ekor ulat itu beberapa kali namun ulat yang sama itu kembali ke tempat asal di mana ianya menggigit tubuh mayat Jamilah tadi. Kejadian itu amat pelik sekali.

Setelah itu mayat Jamilah terpaksa dipusingkan agar tangan boleh diseluk ke dalam bungkusan kain kafannya untuk mendapatkan kad pengenalannya. Dalam mengiringkan mayat Jamilah itu sekali lagi kejutan berlaku. Terdapat beribu-ribu ekor ulat seperti lintah bertaring itu berada di bawah mayat Jamilah . Segera kami menimbusnya kembali setelah berjaya mendapatkan kad pengenalannya itu.

Saya tidak dapat membayangkan akan apakah rahsia sebenarnya kejadian yang Allah pertunjukkan sebegitu. Namun saya terasa agak seram dan insaf bila melihat kejadian aneh sebegitu buat pertama kali dalam sejarah hidup saya. Di dunia lagi Allah sudah menunjukkan azabnya apatah lagi diakhirat kelak.

Saya boleh memberikan gambaran atas kejadian begitu bahawa kita manusia tidak boleh lari daripada azab pembalasan jika melakukan salah yang besar atau dosa yang besar. Bagi isteri-isteri tetapkan iman, jangan berlaku curang pada suami kita nescaya dosanya amatlah besar.

Dosa berzina sudah cukup besar tidak tertanggung bagi yang masih bujang, apatah lagi wanita yang bergelar isteri melakukan zina. Nauzubillah…hanya Allah sahaja yang mengetahui akan azabnya kelak.

Di dunia lagi sudah Allah tunjukkan maka sama-sama kita ambil iktibarnya supaya ianya tidak berulang lagi dimasa hadapan pada diri kita atau keluarga kita, minta disisihkan Allah.

p/s: Tak tau lah sejauh mana kebenaranya…sekadar untuk dijadikan tauladan kepada kita semua.

Sumber: blogtokwan

Tuesday, October 18, 2011

10 Rahsia Peribadi Tomok

Salam 1 malaysia..hehe..Lama rasa tak keluarkan cerita pasal Tomok kan...hihi..pepegi lagi sambil membuka portal2 berita dan hiburan terjumpa satu artikal terbaru pasal Tomok..artikal ni pasal 10 rahsia peribadi tentang Tomok...kalau korang nak tau baca la yer..walaupun Tomok ni dah kawin Awien masih lagi setia meminatinya..hehe..



 musical group

1 – Mula-mula sekali saya nak cerita tentang tabiat makan. Sebenarnya saya ni..nampak saja keding tetapi kuat makan! Dalam sehari saya makan nasi lima kali iaitu, pagi (nasi lemak), tengahari, petang, malam dan tengah malam. Kadang-kadang kalau tak makan nasi saya makan mee atau meehoon. Yang pastinya saya memang jenis kuat makan. Kalau makan nasi tu, lauk yang menjadi kegemaran saya ialah asam pedas dan rebung masak lemak. Apapun saya tidaklah terlalu cerewet, tetapi boleh makan apa saja kecuali yang terlalu pedas. Sebab yang terlalu pedas membuat saya tak berapa tahan kerana perut saya ni manja sikit. Kalau makan juga, maka kenalah keluar masuk tandas tak henti-henti.

2 – Kalau bab buah-buahan pula, saya cukup pantang nampak durian. Bila dah nampak tu, mulalah nak mengecek mak untuk membelinya di pasar malam ataupun di tepi-tepi jalan. Kalau makan pula..memang tak ingat dunia. Percaya tak, saya boleh habiskan 6 biji dalam satu masa. Itulah sebabnya kalau beli durian, keluarga saya pasti beli lebih kerana mereka tahu saya ni hantu durian!

3 – Tentang sikap pula…kalau nak tahu saya agak pemalu dan kurang bercakap. Kadang tu..saya hanya cakap yang penting saja. Sepatah ditanya sepatahlah yang saya jawab. Pun begitu, saya akan lebihkan senyuman…itulah yang membuat ramai terpikat..(gurau saja).

4 – Selain pemalu, saya juga seorang yang ‘cool’ (tenang) sentiasa. Dalam apa jua permasaalahan yang timbul baik yang ringan mahupun yang berat, pasti saya akan kelihatan releks kerana memang itulah peribadi saya.

5 – Kalau nak tahu saya ada penyakit darah gemuruh yang boleh menimpa bila-bila masa setelah bergelar artis ni. Selalunya, ia menyerang ketika saya nak mengadakan ‘show’. Yang peliknya, bila berada sahaja di atas pentas, gemuruh tu hilang dengan pantas. Selalunya, ia datang cuma sejam sebelum memulakan persembahan. Tetapi disebabkan muka saya ni..jenis selamba saja sebab itulah mungkin ramai yang tak tahu perasaan saya tu.

 musical group

Wajah cute tomok diawal kemunculan bersama New Boyz

6 – Dalam bab berpakaian pula, saya ni..suka pakai yang longgar dan selesa dengan badan. Paling saya tak suka ialah pakaian yang mengikut saiz ataupun menampakkan bentuk badan.

7 – Kalau keluar atau ke mana saja, saya lebih selesa memakai topi. Sebabnya, saya rasa kemas dan bergaya. Lagipun tak perlulah saya bersusah payah nak mendandan rambut. Kan lebih selesa begitu! Cerita bab bertopi ni..pula, kalau nak tahu saya mempunyai banyak koleksi topi iaitu lebih 30 jenis. Yang istimewanya, separuh daripada koleksi tersebut tertera huruf ‘S’ (Shah).

8 – Satu lagi hobi baru saya ialah menyimpan koleksi rantai, gelang dan cincin pemberian peminat. Setakat ini, saya mempunyai tiga peti (sederhana) yang disimpan dalam almari hiasan. Kebanyakkannya ada tertera nama saya ‘Shah’ atau ‘Tomok’.

9 – Tabiat yang paling teruk dalam diri saya ialah kuat tidur. Kalau dah mula tidur, memang payah nak bangun. Sebab itulah kalau tengah tidur, saya cukup pantang diganggu. Kalau ke sekolah pula, puas ibu kejutkan beberapa kali, barulah terjaga. Kalau tidak, alamatnya sampai ke sianglah.

10 – Dalam persahabatan pula, saya tidak suka berkawan dengan orang yang suka memandang rendah pada orang lain atau jenis yang suka makan kawan. Sebenarnya, saya ni jenis simple dan senang didampingi. Tapi, kalau ada yang berniat tak baik dan ingin mengambil kesempatan, rasanya tak berkawan dengan dia sekalipun saya tidak menyesal.Link

sumber : Oh Artis

Monday, October 17, 2011

Sekitar mesyuarat di Permai In Kuala Terengganu

Salam 1 malaysia..

Saje2 nk update aktiviti kerja..hehe...foto2 yang bakal anda lihat nanti ialah sekitar mesyuarat ringkas di Permai In Kuala Terengganu minggu yang lalu ....Kalau korang nak tahu ni la keje awien...hehe..catit mane patut apa yg bos suruh..hihi..apa yang best meeting kali ni..lepas abis meeting dan makan2 ada band yang buat persembahan dipentas..layan ler kami semua..suara budak yang nyanyi pom leh tahan.. kalau masuk AF rasanya layak kot....ok2 korang layan jer la gmbar ni k...


Serius semua dgr bos ckp..hehe

Bos kami semua YB Dato' Haji Abdul Rahman Bakar (DARB) yang sentiasa bersemangat dalam bekerja

2 orang kuat DARB, Tuan Arif dan Amirullah...



Bergambar secara solo mmg aktiviti wajib...hehe
Ni la kertas kerja yang kami semua tengah meeting....

Sambil2 dgr bos ckp tu mulut mane boleh duk diam..ngap la sekali... :)

Awien Heritage--> time best bila ikut bos meeting ialah boleh mkn sesuka hati....order jer bila anak tekak nak makan apa..hekhek..tq bos...

Lirik Lelaki Seperti Aku – Aliff Satar

Sejak 2 menjak ni makin simple plak bila dgr2 lagu skrg...lirik mudah sangat nak faham...(ala mcm bahasa percakapan kita seharian) kalau dulu lirik bermadah-madah kan...hehehe...mcm lagu Alif Satar ni bila hari2 dengar seperti jatuh cinta..hihi...sangat nakal bunyi nya..kalau korang belum lagu layan lagu ni sila-sila la pak cik google kan internet masing2 yer...

http://4.bp.blogspot.com/_n1Qvz2ojX8I/S69lDEdaxTI/AAAAAAAADXA/0NPCjX_0Uj0/s1600/hi_11.1%5B1%5D.jpg



Memang tak ada lelaki seperti aku
Tapi yang lebih baik banyak
Memang tak ada lelaki sehebat aku
Tapi yang lebih hebat banyak

Maka tak perlu kau susah hati
Banyak lelaki yang bisa kau pilih
Untuk kau jadikan sandaran hati

Memang tak ada lelaki seseksi aku
Tapi yang lebih seksi banyak
Memang tak ada lelaki setampan aku
Tapi yang lebih tampan banyak

Maka tak perlu sedu sedan itu
Jangan sampai kau rendahkan dirimu
Memaksa aku tuk’ jadi pacarmu

Chorus
Oo baby baby
Jangan kau marah sebab ku tolak
Ku tahu kamu cantik
Ku percaya kau baik
Ku yakin pasti ada
Lelaki yang tertarik
Oo baby
Jangan kau dendam sebab ku enggan
Bercinta aku mahu
Tapi tidak denganmu
Ku sudah ada satu
Kekasih yang menunggu

Ceritanya aku sedang belajar setia
Maka dari itu kamu terus jangan memaksa
Kerna aku memang tak suka mendua

Ulang Chorus

Memang tak ada lelaki seperti aku
Tapi yang lebih baik banyak

Saturday, October 15, 2011

Selamat datang ke Blog Awien Heritage Berwajah Baru...

Salam 1 Malaysia kepada semua rakan-rakan yang dikasihi sekalian...haa..mesti korang perasan yang blog awien nampak lain mcm kan..ni la hasil tangan kawan kepada kawan awien..namanya MYRA..kalau korang nak tahu info lebih lanjut pasal MYRA ni korang klik kat link ni k...

Kalau korang berkenan boleh jer tempah header, footer kat MYRA ni..sure puah ati punya la..yang pasti harga untuk semua ni ditahap yang anda mampu milik...hehehehe...(mcm jual barang daaaa) dan segala maklumat korang boleh tengok di blog MYRA ni yer.

Special kredit kepada sahabatku tersayang AMYLIANA kerana kenalkan kak awien dengan MYRA...selama ni berangan jer nak ubah rupa blog ni...thanks AMY. LOVE U Laaaa...:)

Header

Footer

Awien Heritage --> Thanks cik MYRA..lepas ni konfem awien terlebih rajin nak mengUPDATE entri terbaru..hihi..:)

2 Ganu Nelang!

Hebat..itu sahaja yang boleh diucapkan kepada pasukan bola sepak Terengganu..2 pasukan daripada negeri penyu layak kepusingan separuh akhir piala malaysia..Terengganu dan T-Team...harap-harap final nanti adik abang dpt bertembung antara satu sama lain..tp pening jugak nak sokong pasukan mane satu...hehe...apa-apa pom buat yang terbaik separuh akhir nanti yer....I LOVE NEGERI GANUNG..MUNG MEMANG NELANG R


Pemain Terengganu merai kejayaan ke separuh akhir Piala Malaysia setelah mengalahkan Kelantan 5-3 secara agregat. - UTUSAN/ Aizzul A.Majid

ASHARI (kanan) menjaringkan gol kedua Terengganu pada suku akhir  kedua di Stadium Sultan Muhammad, malam tadi.
ASHARI (kanan) menjaringkan gol kedua Terengganu pada suku akhir kedua di Stadium Sultan Muhammad, malam tadi.


Selangor, T-Team, NS turut cipta nama layak ke saingan separuh akhir

PENYANDANG juara Piala Malaysia, Kelantan tersingkir selepas tewas 5-3 secara agregat kepada juara Piala FA, Terengganu selepas keputusan seri 2-2 dalam perlawanan suku akhir kedua di Stadium Sultan Mohamad IV malam tadi sambil T-Team turut mengukir bangga apabila mengatasi Sabah, 2-1 dan agregat 4-2.
Menguasai saingan sepanjang 17 minit pertama, Kelantan gagal memanfaatkan beberapa peluang terhidang sebelum Ashari Shamsudin menewaskan Khairul Fahmi Che Mat dengan bola lambung hasil umpanan Abdul Hadi Yahaya dalam serangan balas pada minit ke-18.
Di depan lebih 40,000 penyokong setia, The Red Warriors cuba bangkit tetapi skuad kendalian Irfan Bakti Abu Salim lebih tenang dalam mengatur serangan balas dan mendahului dua gol sebelum rehat apabila Ashari sekali lagi menewaskan penjaga gol, Khairul Fahmi pada minit ke-40.

Terengganu meneruskan asakan di babak kedua tetapi juara Liga Super, Kelantan yang dibimbing Datuk M Karathu merapatkan jurang pada minit ke-54 menerusi Azamudin Akil hasil kesilapan penjaga gol Sharbinee Allawee dan mengikat kedudukan menerusi sepakan penalti Badhri pada minit ke-70 selepas bola terkena tangan kapten Terengganu, Marzuki Yusof.

Keajaiban mencari dua lagi gol tak kesampaian dan juara Piala FA Terengganu yang menang 3-1 di Kuala Terengganu, lebih berhak ke separuh akhir apabila bertahan kental memastikan kedudukan 2-2 kekal hingga tamat.

sumber daripada berita harian

Thursday, October 13, 2011

Rupa senyum seorang Mujahid yg telah mati syahid


Subhanallah, Beginilah wajah orang yang mati syahid.......tidak kelihatan seperti orang mati, tapi tersenyum kerana rohnya disambut oleh Bidadari yang cantik.......ya Allah anugerahkanlah kepada kami mati syahid di jalan Mu.......Amin.


Selamat jalan wahai para syuhada' Ghaza,Palestin dan aktivis kemanusiaan yang syahid. Wangian roh kalian menjentik cemburu di sudut hatiku. Selamatlah kalian. Aku tahu kalian tidak pernah mati. Kalian pergi denggan bergaya sekali dengan mahkota para syuhada. Kalian sekarang sedang berbahagia di taman para Syuhada'. Tinggal kami di dunia sempit ini meneruskan jihad kalian...

Allahuakbar3x...Walillahilhamd....


Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.(At-Taubah:111)

Wednesday, October 12, 2011

Majlis Konvokesyen UniKL di PICC Putrajaya

Assalamualaikum...salam 1 malaysia semua..apa kabar semua kawan-kawan blogger..sori sbb lama tak update entry terbaru...minggu lepas Awien hadir ke Majlis Konvokesyen adik lelaki yang telah berjaya menamatkan pengajian di UniKl MFI dalam bidang welding inspection (gitula lebih kurang sebutan) hehe..

Kami sekeluarga bertolak dari Terengganu lebih kurang jam 8.00pagi dan tiba di Kl lebih kurang pukul 1.00 tgahari dan menginap di Hotel Wilayah di sekitar bandaraya KL...walaupun hotel kecik tp sudah cukup untuk kami sekeluarga beristirehat. ok2 panjang plak intro...hehe..apa-apapun korang layan foto yang tak seberapa ni yer...

SEKALUNG TAHNIAH DUCAPKAN KEPADA TENGKU ATIS ASWARDY DARI KAMI SEMUA

Tarikh : 08/10/2011
Tempat : Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC)



AWIEN HERITAGE --> TUNGGU WAJAH BARU BLOG AWIEN HERITAGE..:)

Monday, October 3, 2011

MESTI BACA !!!!! Duitkah Yang Dicari?







Kisah ini berlaku tiga tahun lepas sebelum aku bergelar perunding kejuruteraan. Ketika itu, aku masih seorang jurutera muda. Pertemuan aku dengan Pak Cik Roslan (bukan nama sebenar) membuatkan mata aku terbuka dan hati yang senang untuk memikirkan keadaan aku sekarang.

Pak Cik Roslan seorang jurutera hebat. Projek kerajaan atau swasta, tidak kira bangunan atau jalan, Pak Cik Roslan tidak ketinggalan dalam mencatatkan dirinya sebagai berpengalaman. Maklum sahajalah jika begitu berpengalaman, tentu dia seorang yang jauh lebih daripada seorang kaya, seorang yang hidup mewah.

Dia bercerita "Zul.. Pak Cik daripada satu projek ke satu projek... berjuta-juta mahalnya projek, 'income' tak pernah putus. Sesekali tu dua tiga projek serentak! Tak sempat balik ke rumah, cari hotel untuk bermalam, lima bintang tu dah kira rumah."

Aku tergamam.

Sambungnya "Pak Cik hidup mewah, rumah besar, kereta mewah, duit melimpah-limpah."

Tergerak hati aku "Adakah Allah menghantar insan ini sebagai peringatan kepadaku? Wallahu'alam."

"Tapi Zul.. hidup Pak Cik jauh dari masjid. Solat Pak Cik tunaikan tapi jarang ke masjid, Pak Cik cari kemewahan. Pak Cik dapat kemewahan."

Suatu hari, sedang Pak Cik Roslan di tapak pembinaan memantau projek bernilai berjuta-juta ringgit. Pak Cik Roslan diserang sakit jantung. Dikejarkan ke hospital. Terlantar sepuluh hari.

Sesudah keluar daripada hospital, kerja projek disambungnya. Projek pula bertukar ganti dan Pak Cik Roslan bertambah mewah.

Sekali lagi Pak Cik Roslan diserang 'stroke' terjatuh terlantar. Dadanya dibedah untuk dibuat 'bypass'. Nasib pakcik Roslan baik, 'stroke' tidak melumpuhkan dia.

Dua bulan Pak Cik Roslan berehat daripada bekerja. Dalam ketika itu, Pak Cik Roslan banyak menghabiskan masa di negara Eropah untuk merehatkan diri.

Selepas itu, Pak Cik Roslan kembali beraksi.

"Ahh! Sakit tu kekadang saja. Pakai duit pun tak banyak.. yang penting harta kena ditambah semula." Enak kata hatinya.

Pada hari pertama di pejabat, sebelum pulang, Pak Cik Roslan merasa pelik, kerana pejabatnya kosong. Mana perginya kakitangan beliau? Walhal, sebentar tadi sahaja masih ramai orang bekerja.

Tidak hiraukan perkara itu, Pak Cik Roslan melangkah ke pintu keluar pejabatnya. Sampai sahaja di tengah-tengah pejabat, 'stroke' datang menjengah lagi!

Suatu suara datang membisikan pada telinganya,

"Satu juta tak cukup.. dua juta tak cukup.. sepuluh juta tak cukup.. sekarang siapa mahu tolong? sepuluh juta boleh tolong?"

Suara itu jelas dan amat lancar. Tetapi bukan datangnya daripada mana-mana manusia pun. Tiada seorang pun berada di situ. Wallahu'alam.

Pak Cik Roslan jatuh kejang di atas lantai, terbaring.. kakinya kejang, tangan menarik-narik bajunya sendiri. Wajahnya pucat.

Pak Cik Roslan cuba menghubungi ambulan untuk mendapatkan bantuan. Malangnya gagal, apabila telefon bimbit yang tercanggih dibelinya, termahal dan termewah. Tampak segak bergaya dan mewah sekali telefon bimbit itu. Namun, satu punat pun Pak Cik Roslan tidak berjaya menekannya.

Anggaran tiga hingga empat jam selepas itu, barulah pekerjanya menyedari akan keadaan Pak Cik Roslan dan dia dikejarkan ke hospital.

Mengikut cerita pekerjanya, sepanjang hari sememang-memangnya pejabat itu begitu ramai orang dan ketika kejadian menimpa Pak Cik Roslan pun, pejabat sebenarnya masih belum kosong.

Rakaman CCTV juga menunjukan pejabat tidak sesekali kosong. Bayangan Pak Cik Roslan berjalan menuju pintu keluar dan jatuh begitu jelas. Namun, dengan kuasa Allah, Pak Cik Roslan tidak nampak sesiapa dan tiada sesiapa nampak Pak Cik Roslan jatuh.

Sejak daripada peristiwa itu, Pak Cik Roslan insaf dan sedar. Kini, Masjid Negara adalah rumah keduanya. Dia tidak lagi bekerja dan banyak menghabiskan hidupnya dengan menimba ilmu agama dan beribadah kepada Allah.

"Zul.. tak guna duit ada berjuta.. duit tak tolong bila kita susah.. apa guna ada rumah besar tapi tidak menjadi tempat tidur dan rehat, tidur hotel pula, apa guna kereta mewah dan besar tetapi tak boleh 'drive' sendiri dan bila mati tak pula naik kereta tu semua, apa guna ada duit dan mewah tapi tidak hidup bekeluarga."

"Apa yang penting Zul.. adalah ilmu kerana dengan ilmu kita kenal Allah dan agama.. daripada situ kita mohon rahmat dan berkat."

Pak Cik Roslan kini mengambil diploma dalam Pengajian Islam kerana kuliah di masjid terlalu perlahan untuk dia menimba banyak ilmu yang telah lama kosong dari dalam dirinya.

Kepada Pak Cik Roslan, terima kasih kerana berkongsi cerita dengan saya dan menjadi pengajaran yang amat besar bagi saya. Izinkan saya berkongsi cerita ini agar semua orang dapat memanfaatkan pengajarannya. Pak Cik Roslan, telah lama kita tidak bertemu. Semoga Allah memberikan rahmat dan hidayah-Nya kepadamu.

Pertemuan kita sekejap tetapi amat mahal harganya. Syukur kepada-Mu Ya Allah. Alhamdulillah.

Sumber : iluvislam