Thursday, August 27, 2009

Wajarkah Kita Ber alasan Dengan IBU ???

Masihkah kita ingat ketika berumur 1 tahun, Ibulah yang menyuapkan makanan dan memandikan kita. Tetapi kita membalas budinya dengan menangis sepanjang malam.

Masihkah kita ingat ketika berumur 3 tahun, Ibulah yang menyediakan makanan istimewa dan berzat untuk kita. Tetapi kita balas budinya dengan menumpahkan makanan keatas lantai.

Masihkah kita ingat ketika berumur 4 tahun, Ibulah yang membelikan crayon, Tetapi kita balas budinya dengan menconteng dinding rumah.

Masihkah kita ingat ketika berumur 5 tahun, Ibulah yang membelikan baju baru untuk beraya, Tetapi kita membalasnya dengan mengotorkan baju apabila terjatuh dalam lopak.

Bila umur sudah cukup 7 tahun, Ibulah yang menghantar kita ke sekolah, tetapi kita balas budinya dengan menjerit dan menangit kerana tidak mahu ke sekolah.

Umur 10 tahun, ibu hantar kita ke kelas tuisyen, bawa beli belah, hantar ke rumah kawan. Namun kita tidak pernah menoleh ke belakang dan mengucapkan “Terima Kasih” kepadanya setiap kali menghantar kita.

Semasa umur 12 tahun, ibu nasihatkan kita supaya tidak terlalu banyak menonton tv, tetapi kita balasnya dengan menonton tv sebaik sahaja ibu keluar dari rumah.

Apabila umur 13 tahun, ibu menegur fesyen rambut kita yang kurang sopan, tetapi kita membalasnya budinyadengan berkataibu tak ada “taste”.

Bila umur 16 tahun (baligh), ibu inginkan dakapan setelah penat bekerja seharian, tetapi kita membalasnya dengan mengunci diri dan bersendirian dalam bilik.

Apabila umur 17 tahun dan lulus peperiksaan, ibu menangis kegembiraan. Kita membalasnya dengan tidak balik ke rumah hingga larut malam kerana “enjoy” dan “celebrate” dengan kawan-kawan.

Umur 19 tahun, ibu belanjakan wang yang banyak untuk menghantar kita ke universiti, mengangkat beg sampai ke hostel. Kita membalas budi ibu dengan bersalam hanya diluar hostel kerana malu dilihat kawan-kawan

Bila umur dah cukup 20 tahun, ibu bertanya dengan penuh prihatin, adakah kita ada “boyfriend” atau “girlfriend”. Kita membalas budinya dengan “ Ibu ni kepoh lah”

Apabila umur 23 tahun, kita dapat kerja yang pertama dan tinggal di rumah sendiri. Ibu belikan baju baru untuk kita mulakan kerja baru, namun kita balasnya dengan beritahu kawan-kawan bahawa baju ini tidak cantik kerana ibu yang belikan.

Umur 25 tahun, kita berumahtangga. Ibu menangis gembira dan berkata ibu kasih dan sayang pada kita. Kita membalas budinya dengan berpindah 300 km jauh dari ibu.

Apabila umur 40 tahun, ibu telefon dan maklumkan tentang majlis kenduri di kampung, kita balas budinya dengan berkata “maaflah saya sibuk, banyak kerja nak buat”

Bila umur 50 tahun, ibu jatuh sakit dan perlukan belaian, penjagaan dan kasih sayang dari kita, namun kita membalasnya dengan datang melawat ibu sekali dengan membawa sedikit epel dan merungut tentang kesibukkan bekerja dan terpaksa balik segera.

Kemudian suatu hari, ibu meninggal dunia dan kita tidak sempat untuk membalas kesemua jasa ibu. Ingatlah ! selagi ibu masih hidup, kasihi dan sayangilah ibu dan jika ibu sudah meninggal dunia, ingatlah jasa ibu.

Ibu.. saya sayang ibu……

SEMOGA KISAH INI MENJADI TAULADAN BUAT KITA SEMUA, DAN MINTA SUPAYA DIJAUHKAN KITA MENJADI ANAK SEPERTI DI ATAS (NAHUZUBILLAH)

Kredit by ilhamrasa.blogspot.com

No comments: