Saturday, June 11, 2011

KIsah yang menyentuh hati..Untuk renungan bersama...

Entry diambil dari blog CIK INN...

Pada setiap Jumaat, selepas selesai menunaikan solat
Jumaat, seorang Imam dan anaknya yang berumur 7
tahun akan berjalan menyusuri jalan di kota kediamannya
dan menyebarkan risalah bertajuk "Jalan-jalan Syurga"
dan beberapa karya Islamik yang lain.

Pada satu Jumaat yang indah, pada ketika Imam dan
anaknya itu hendak keluar seperti biasa menghulurkan
risalah-risalah Islam itu, tetiba hari menjadi amat dingin
dan hujan mulai turun.

Anak kecil itu mula membetulkan jubahnya yang masih
kering dan panas dan seraya berkata,

"Ayah! Saya dah bersedia"
Ayahnya terkejut dan berkata "Bersedia untuk apa?".

"Ayah bukankah ini masanya kita akan keluar
menyampaikan risalah Allah".

"Anakku! Bukankah sejuk keadaan di luar tu dan hujan
juga agak lebat"

"Ayah bukankah masih ada manusia yang akan masuk
neraka walaupun ketika hujan turun"

Ayahnya menambah "Ayah tidak bersedia hendak keluar
dalam keadaan cuaca sebegini"

Dengan merintih anaknya merayu,

"Benarkan saya pergi ayah?"

Ayahnya berasa agak ragu-ragu namun menyerahkan
risalah-risalah itu kepada anaknya.
"Pergilah nak dan berhati-hatilah".

"Allah bersama-sama kamu!"

"Terima kasih Ayah".

Dengan wajah bersinar-sinar anaknya itu pergi meredah
hujan dan susuk tubuh kecil itu hilang dalam kelebatan
hujan.

Anak kecil itu pun menyerahkan risalah-risalah tersebut
kepada sesiapa pun yang dijumpainya.

Begitu juga dia akan mengetuk setiap rumah dan
memberikan risalah kepada penghuninya.

Setelah dua jam, hanya tinggal satu saja risalah
"Jalan-jalan Syurga" ada pada tangannya.
Dia berasakan tanggungjawabnya tidak akan selesai
jika masih ada risalah di tangannya.
Dia berpusing-pusing ke sana dan ke mari mencari siapa
yang akan diserahkan risalah terakhirnya itu namun gagal.

Akhirnya dia ternampak satu rumah yang agak terperosok
di jalan itu dan mula mengatur langkah menghampiri
rumah terbabit.

Apabila sampai sahaja anak iman di rumah itu, lantas
ditekannya loceng rumah itu sekali.

Ditunggunya sebentar dan ditekan sekali lagi namun
tiada jawapan.

Diketuk pula pintu, namun sekali lagi tiada jawapan.
Ada sesuatu yang memegangnya daripada pergi, mungkin
rumah inilah harapannya agar risalah terakhir diserahkan.

Dia mengambil keputusan menekan loceng sekali lagi.

Akhirnya pintu rumah dibuka.

Berdiri di depan pintu adalah seorang wanita dalam
lingkungan 50an.

Mukanya suram dan sedih.

"Nak, apa yang makcik boleh bantu?"

Dengan wajah bersinar-sinar seolah-olah malaikat dari
langit si anak berkata,

"Makcik, maaf saya mengganggu, saya hanya ingin
menyatakan yang ALLAH amat sayangkan makcik
dan sentiasa memelihara makcik".

"Saya datang ini hanya hendak menyerahkan risalah
akhir ini dan makcik adalah orang yang paling bertuah".

Dia senyum dan tunduk hormat sebelum melangkah pergi.

"Terima kasih nak dan Tuhan akan melindungi kamu",
dalam nada yang lembut.

Minggu berikutnya sebelum waktu solat Jumaat bermula,
seperti biasa Imam memberikan ceramahnya.

Sebelum selesai dia bertanya,

"Ada sesiapa nak menyatakan sesuatu"

Tiba-tiba sekujur tubuh bangun dengan perlahan dan
berdiri.

Dia adalah perempuan separuh umur itu.

"Saya rasa tiada sesiapa dalam perhimpunan ini yang
kenal saya'.

"Saya tak pernah hadir ke majlis ini walaupun sekali".

"Untuk pengetahuan anda, sebelum Jumaat minggu lepas
saya bukan seorang Muslim".

"Suami saya meninggal beberapa tahun lepas dan
meninggalkan saya keseorangan dalam dunia ini".

Air mata mulai bergenang di kelopak matanya.

"Pada Jumaat minggu lepas saya mengambil keputusan
untuk membunuh diri".

"Jadi saya ambil kerusi dan tali".

"Saya letakkan kerusi di atas tangga menghadap anak
tangga menuruni".

"Saya ikat hujung tali di galang atas dan hujung satu
lagi diketatkan di leher".

"Apabila tiba saat saya untuk terjun, tiba-tiba loceng
rumah saya berbunyi".

"Saya tunggu sebentar, pada anggapan saya, siapa pun
yang menekan itu akan pergi jika tidak dijawab".

"Kemudian ia berbunyi lagi".

"Kemudian saya mendengar ketukan dan loceng ditekan
sekali lagi".

"Saya berkata sendirian, belum pernah pun ada orang
yang tekan loceng itu setelah sekian lama".

"Lantas saya melonggarkan tali di leher dan terus pergi
ke pintu"


"Seumur hidup saya belum pernah saya melihat anak
yang comel itu".

"Senyumannya benar-benar ikhlas dan suaranya
memikat".

"Makcik, maaf saya mengganggu, saya hanya ingin
menyatakan yang ALLAH amat sayangkan makcik dan
sentiasa memelihara makcik, itulah kata-kata yang paling
indah yang saya dengar".

"Saya melihatnya pergi kembali menyusuri hujan.

Saya kemudian menutup pintu dan terus baca risalah
itu setiap muka surat".

"Akhirnya kerusi dan tali yang hampir-hampir menyentap
nyawa saya diletakkan semula di tempat asal".

"Aku tak perlukan itu lagi".

"Lihatlah, sekarang saya sudah menjadi seorang yang
bahagia, yang menjadi hamba kepada Tuhan yang
satu iaitu ALLAH.

"Di belakang risalah terdapat alamat ini dan itulah,
sebabnya saya di sini hari ini.

"Jika tidak disebabkan malaikat kecil yang datang pada
hari itu tentunya roh saya ini akan berada selama-lamanya
di dalam neraka"

Tiada satu pun anak mata di masjid itu yang kering.

Ada juga yang berteriak dan bertakbir ALLAHUAKBAR!

Imam lantas turun dengan pantas dari mimbar lantas
terus memeluk anaknya yang berada di kaki mimbar
dan menangis sesungguh-sungguh hatinya.

Jumaat itu dikira Jumaat yang paling indah dalam
hidupnya.

Tiada anugerah yang amat besar dari apa yang dia ada
pada hari ini.

Iaitu anugerah yang sekarang berada di dalam pelukannya.

Seorang anak yang seumpama malaikat.

Biarkanlah air mata itu menitis.

Air mata itu anugerah ALLAH kepada makhlukNya
yang penyayang.

Renung renungkanlah....

Awien Heritage ==> Subhanaallah..

No comments: