Wednesday, June 1, 2011

Kenapa Masih Belum Berumahtangga ? Mungkin selepas MEMBACA anda akan mempunyai jawapan yang lebih sesuai ..

Mungkin anda pernah diajukan soalan , “kenapa masih belum berumahtangga lagi?” Jawapan yang lazim diberi adalah, “Tidak ada jodoh lagi..” Mungkin selepas ini anda akan mempunyai jawapan yang lebih sesuai ..

Jodoh, rezeki, ajal dan maut adalah takdir Allah s.w.t. Allah s.w.t telah berfirman di dalam surah Al-Hadid ayat 22, “Dialah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu lalu menentukan keadaan makhluk-makhluk itu dengan ketentuan takdir yang sempurna.”

Di dalam kitab Fathul Bari, Al-Hafiz Ibnu Hajar mencerita bahwa seorang ulama sunni pernah berkata, “Jika Dia menghalangimu atas apa yang menjadi hakmu, beerti Dia telah menzalimimu; tetapi jika Dia menghalangi kerana sesuatu yang ada padaNya, maka sesungguhnya Dia memberikan rahmatNya kepada sesiapa saja yang dikehendakiNya.”

Jodoh kita telah pun ditentukan oleh tuhan. Apabila tuhan menghalangi sesuatu dari seseorang kerana kehendakNya, sudah tentu halangan tersebut merupakan “sesuatu yang terbaik”, kerana tuhan Maha Mengetahui. Apabila tuhan telah memutuskan “sesuatu yang terbaik” kepada makhlukNya, bermakna tuhan sedang melimpahkan rahmatNya kepada makhluk itu.

Mungkin selepas ini, ketika disoal oleh kaum keluarga dan sahabat-handai, “kenapa masih belum berumahtangga lagi?”, jawapan yang sesuai adalah, “semua ini adalah rahmat Allah.”

Wallahu’alam

Sumber dari FB rakan-rakan

Awien Heritage ==> kepada kawn-kawan yang belum bertemu jodoh lagi..jawapan yang sesuai pasni kita berikan....

6 comments:

myranaqi said...

yes..i like this post..mmg btl 2...lps ni dh ada ar jwapan nk jwb mcm ne kn

TIM TIM said...

win...aku setuju.....

Awien Heritage said...

myranaqi --> huhuhu....mira dop lama doh tu...hehe

Awien Heritage said...

ct livan ==> t, ni info yang bgus tuk team cam kita...kihkihkih

Norhafiza said...

semua ada hikmatnyer...berdoa dan brusaha...itulah kunci segala-galanya...

Awien Heritage said...

Betol2..:)